Hoe gebruik ik sociale media in het sollicitatieproces?

Door: Michal van Dantzig 23-9-2019

Categorieën
:
Sollicitatie en loopbaantips,

Tegenwoordig speelt veel zich af in de digitale wereld. Het zoeken naar een baan gebeurt dan ook voornamelijk online. Daarom vat ik in deze blog samen hoe je sociale media kan inzetten om jouw droombaan te veroveren.

Zorg voor een verzorgd profiel

Omdat een groot gedeelte van de zoektocht naar een baan zich online afspeelt is het belangrijk dat je ook online goed vertegenwoordigd bent. Maak dus op de meest gebruikte sociale media websites een account aan en zorg dat deze vindbaar zijn voor een eventuele werkgever. Daarnaast is het belangrijk dat er goede foto’s op staan en dat alle profielen hetzelfde gevoel uitstralen.

Om er voor te zorgen dat jouw sociale media profielen niet een averechts effect hebben op jouw sollicitatie is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Let erop dat er geen extreme uitspraken zichtbaar zijn, dat je je oude werk niet zwart maakt of dat geen illegale acties te zien zijn. Deze dingen kunnen namelijk een reden zijn om je niet aan te nemen. Kortom, zorg er dus voor dat je verzorgde profielen hebt waarmee je voor de dag kunt komen en dat toekomstige werkgevers aanspreekt. Je gaat tenslotte ook niet onverzorgd naar een sollicitatiegesprek.

blog_image:article_winwin_15692493525d88d848c4bcb.jpg:end_blog_image

LinkedIn voor beginners

Een van de meest voor de hand liggende websites om gebruik van te maken in de banenzoektocht en het sollicitatieproces is natuurlijk LinkedIn. Daarom vat ik even kort samen hoe je optimaal gebruik maakt van dit platform.


Online vindbaarheid is key

Het is belangrijk om verzorgde profielen te hebben op de meest gebruikte sociale media websites. Dat zijn op dit moment Facebook, Twitter en Instagram. Dit is belangrijk omdat dit recruiters ook vaak actief zijn op deze kanalen. Verder kan je deze profielen ook gebruiken om een oproep te plaatsen waarin je laat weten dat je op zoek bent naar een baan.

Ook is het handig om gebruik te maken van de Facebook-groepen of Linkedin-groepen die over jouw vakgebied gaan. Hierin kan je eventueel ook een oproep plaatsen of in contact komen met mensen die je kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

Een origineel visitekaartje

Begin een website over jouw vakgebied of passie zodat je aan jouw toekomstige werkgever kan laten zien dat je creatief, welbespraakt en begaan bent. Het is een goede visitekaart en een andere manier voor jouw toekomstige werknemer om je te leren kennen.

Pas deze tips toe, maak een mooi en overzichtelijk CV en een inhoudelijk sterke motivatiebrief. Als je dat goed doet is de kans groot dat jij degene bent die gekozen wordt om op sollicitatiegesprek te komen!

**********************

Dit is een gastblog van Young Capital