U bent hier: Home >

Zelf je baan in loondienst creëren? Overtuig de werkgever van jouw Persoonlijke Toegevoegde Waarde

Zelf je baan in loondienst creëren? Onmogelijk denk je misschien. Nee hoor, het kan wel degelijk. Marcel Elte (in memoriam) schreef een artikel met dit onderwerp voor het Engelstalige boek Just Work en geeft hierin een aantal voorbeelden. 

Dit is Angela

"Een door een reorganisatie ontslagen administratieve medewerkster solliciteerde zich suf zonder enig resultaat. Ik noem haar hier Angela. Op een gegeven moment besloot zij de terugkeer naar een betaalde baan anders aan te pakken dan te reageren op gevonden vacatures.

Angela zocht uit wie de verantwoordelijke contacten waren bij bedrijven waar zij graag zou willen werken. Zij schreef deze personen een brief. Geen open sollicitatiebrief maar een mogelijke aanleiding in gesprek te komen over een idee, dat zij graag wilde delen met een professional. In de brief beschreef Angela haar ervaringen met een nogal vervuilde klantendatabase van haar vorige werkgever. Uiteraard vermeldde ze de naam van dat bedrijf niet. Ze beschreef de consequenties van de veel voorkomende foute of achterhaalde informatie over klanten, die nogal gevoelig lag. Deze klantendatabase werd nauwelijks bijgewerkt in de loop der jaren en voornamelijk uitgebreid. Ook vermeldde ze het aantal geïrriteerde reacties vanuit de doelgroep, die het bedrijf naar aanleiding van verstuurde digitale mailings en nieuwsbrieven ontving. Angela was één van de medewerksters, die na een dergelijke mailing, naast haar eigen werk, deze klanten moest sussen en correcties toezeggen. Tijd om meteen de correcte informatie te verzamelen om de database op te schonen, was er niet of slechts incidenteel. Met deze slechte ervaringen en tijdrovende manier van werken met klantenbestanden, bedacht zij na haar ontslag een methode ter verbetering van het opschonen van klantendatabases. Ze had in reguliere mailings vanuit een klantendatabase een lokkertje verwerkt om de ontvangers te prikkelen de juistheid van de informatie te checken en terug te koppelen.

De uitwerking van dit idee gaf Angela niet weg in haar brief. Wel nam ze er een berekening in op van wat het haar vorige werkgever had gekost in tijd en geld, nog afgezien van het verlies aan klanttevredenheid. Zij kreeg een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek met de marketing manager van één van de aangeschreven bedrijven om haar verhaal te doen. Deze manager zag de voordelen van haar plan en de kwaliteiten van deze initiatiefrijke vrouw. Zij kreeg een tijdelijk contract, dat later door haar inzet en productiviteit, ook bij andere werkzaamheden, werd verlengd."

Download het Nederlandstalige artikel met nog een 2e voorbeeld De persoonlijke waardepropositie - door Marcel Elte. Marcel Elte was betrokken bij WinWinWerkt. In verband met zijn plotselinge overlijden heeft de samenwerking maar kort geduurd. Lees meer... In memoriam Marcel Elte.

Wil jij zelf jouw baan in loondienst creëren?

Kijk dan op de website van www.innovatiebanen.nl en doe mee aan de Workshop ontdek je Persoonlijk Toegevoegde Waarde (PTW).

En wil je meer lezen over arbeidsmarktwaarde en het belang ervan? Lees dan TIP 2 van Loopbaan en sollicitatietips.

Michal van DantzigDatum publicatie: 7-9-2017 12:14
Categorieën: Archief

Reageer

Voor werkgevers

Talent binnenhalen dat uitstekend past. In de functie én in de bedrijfscultuur.

Informatie werkgevers

LABELS | Diensten

Zoek en vind kandidaten

Gratis recruitment adviesgesprek

Voor kandidaten
Volg WinWinWerkt voor vacatures
Volg WinWinWerkt op LinkedIn Volg WinWinWerkt op Facebook Volg WinWinWerkt op Twitter Volg WinWinWerkt op You Tube Volg WinWinWerkt op Instagram Vind ons op google maps!