U bent hier: Home >

LinkedIn de meerwaarde van een professioneel profiel

Een profiel op LinkedIn is onmisbaar voor werkzoekenden. Alleen als je op zoek bent naar functies op LBO niveau of naar functies binnen de detailhandel dan kan je het je permitteren om geen profiel te hebben, maar anders echt niet. Voor ZZP-interimmers en ondernemers, die continu moeten werken aan het verkrijgen van opdrachten, is LinkedIn ook een onmisbare tool.

Het hebben van een persoonlijk profiel daar begint het mee. Vervolgens gaat het erom dat je actief je netwerkrelaties onderhoudt, zinvolle positieve bijdragen levert aan discussies en mensen in je netwerk helpt door hun bijdragen te delen of anderszins.

Waarom is het zo belangrijk als je werk zoekt?

  1. Werkgevers verwachten van toekomstige werknemers dat zij goed op de hoogte zijn van social media en daarmee overweg kunnen. Dat je aan deze verwachting voldoet laat je zien door een professioneel profiel te hebben op LinkedIn.
  2. Als je een baan hebt lijkt de noodzaak voor een LinkedIn profiel minder groot. Maar ook die mensen raden wij aan om te werken aan je netwerk via LinkedIn. Banen zijn niet voor eeuwig meer en als je zonder werk komt te zitten dan heb je een goed netwerk opgebouwd dat je dan kan helpen bij het vinden van een nieuwe baan.
  3. Werkgevers en intermediairs gaan bij sollicitaties vaak kijken op je LinkedIn profiel. Dat is je visitekaartje, het kan het verschil maken of je wel of niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
  4. Werkgevers en intermediairs zoeken gericht op trefwoorden naar potentiele kandidaten voor hun vacature. Daarom is het belangrijk om de juiste trefwoorden in je headline en summary te hebben. Maar ook dat in een oogopslag wordt vastgesteld of je een geschikte kandidaat bent.
  5. LinkedIn groepen zijn ontzettend handig en laagdrempelig om met werkgevers in contact te komen. Werkgevers leren je kennen op een ongedwongen wijze en hebben zij een vacature (zie 6) dan kan je hierop in de groep al even reageren en val je op bij degene die de vacature plaatst.
  6. Op LinkedIn worden veel vacatures geplaatst. 

Waar moet een professioneel LinkedIn profiel aan voldoen?

  • Headline. Een krachtige headline is erg belangrijk. Dit is overal te zien en vaak besluiten mensen op basis hiervan of zij je profiel gaan bekijken. Hierin geef je kort aan wie je professioneel bent. Belangrijk zijn de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  • Summary. Dit is een samenvatting van waarin jij goed bent met betrekking tot je professie. Je kan een Video-presentatie van jezelf hierin opnemen en documenten.
  • Experience. Een korte samenvatting van je taken en verantwoordelijkheden is prima. Wees nauwkeurig, let op spelfouten, hoofdlettergebruik e.d., het is je visitekaartje. Vermeld alleen relevante werkervaring.
  • Vraag aanbevelingen van oud-collega’s en leidinggevenden.
  • Zorg dat anderen jou makkelijk kunnen contacten. Dit kan je doen door je email en je telefoonnummer in de summary te zetten en bij contactinfo (niet voor iedereen zichtbaar). Zet het niet in je headline. LinkedIn wil dit niet en kan je profiel blokkeren en het staat opdringerig.
  • Maak je profiel compleet met een actueel en professioneel portret (geen vakantiekiekje). Belangrijk is dat je de bezoeker van je profiel met een open, vriendelijke (glimlach) en uitnodigende blik, aankijkt.


En dan nog dit…

  • Nodig mensen uit om met je te linken altijd met een persoonlijke boodschap. Maak geen gebruik van de standaard LinkedIn boodschap. Geef aan waarom je geïnteresseerd bent in de ander en wat de reden is dat je hem of haar uitnodigt.
  • Nodig zoveel mogelijk mensen uit, vrienden, familie, oud-collega’s, mensen die je ontmoet. Niet alleen mensen waarvan je direct denkt dat hij of zij je aan een baan kan helpen . Het gaat bij netwerken om de 2e lijn, de mensen achter jouw netwerkcontact. En het gaat om de toekomst. Je weet maar nooit, iemand kan je tippen over een vacature of degene kennen bij wie je solliciteert.
  • Help anderen door hen tips te geven, updates van hen te liken en hen daarmee zichtbaarheid te geven, vacatures te liken. Jouw netwerk ziet dat weer en iemand in jouw netwerk is wellicht geholpen met die vacature. Netwerken is toekomstgericht, het gaat om de relatie op de langere termijn.
Michal van DantzigDatum publicatie: 30-1-2017 16:44
Categorieën: Sollicitatie en loopbaantips
Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd
Voor werkgevers

Talent binnenhalen dat uitstekend past. In de functie én in de bedrijfscultuur.

Informatie werkgevers

LABELS | Diensten

Zoek en vind kandidaten

Gratis recruitment adviesgesprek

Voor kandidaten
Volg WinWinWerkt voor vacatures
Volg WinWinWerkt op LinkedIn Volg WinWinWerkt op Facebook Volg WinWinWerkt op Twitter Volg WinWinWerkt op You Tube Volg WinWinWerkt op Instagram Vind ons op google maps!